Spelregels

Er is weinig leuker dan fietsen in een groep. Je spreekt verschillende fietscollega’s en je kan makkelijk harder rijden dan dat je alleen zou kunnen. Er zijn echter een paar zaken waar je rekening mee moet houden.

    1. Respect voor andere weggebruikers
      Deze regel is meteen de belangrijkste! Ga met respect met elkaar en andere weggebruikers om. En dat betekent ook dat we ons altijd aan de geldende verkeersregels houden.
    2. Juiste groep
      Zorg dat je de juiste groep hebt. Oké, een inkoppertje, maar wel belangrijk. Stelregel is dat het verschil tussen de sterkste en de zwakste renner niet meer dan 20% bedraagt. De wat zwakkere renner kan lekker mee in de groep en de sterkere renner doet wat meer kopwerk.
      Ben je toch in de verkeerde groep beland en gaat het eigenlijk te hard voor je? Meld dit en vervolg zelf je weg naar de kantine of huis. Er is altijd iemand die met je mee terug fietst.
      Ben je in een groep beland die eigenlijk te langzaam gaat? Trek dan niet de hele groep uit elkaar door te hard te gaan rijden. Doe lekker veel kopwerk, houd rekening met de rest van de groep en ga volgende keer gewoon een groepje hoger.
      Belangrijke tip voor de wat mindere renners: ga niet achterin fietsen, maar in het midden van de groep!
    3. Groepsgrootte
      Vanwege de veiligheid hebben we een maximale groepsgrootte. De groep bestaat uit maximaal 12 fietsers. Natuurlijk kan het gebeuren dat de groep groter is dan 12 fietsers, maar dan zal de wegkapitein ingrijpen en de groep splitsen in 2 ongeveer gelijke aantallen fietsers. De tweede groep zal dan op 50 a 100 meter de eerste groep volgen. Ga dus niet als je in de 2e groep zit het gat dichtrijden en aansluiten bij de eerste groep!
      Zodoende kan iedereen lekker, gezellig en veilig fietsen.
    4. Lek rijden
      Wacht als groep op elkaar als er iemand lek rijdt en help zonodig met het verwisselen van de band. Laat iemand niet alleen achter.
    5. Afsprinten
      Hoewel wij over het algemeen beperkte toerfietsers zijn, is het toch wel erg lekker om je af en toe wielrenner te voelen. Zo gaat aan het einde van de trainingsrit vaak het tempo omhoog om te eindigen in een dolle sprint. Soms hoor je leden wel eens klagen ‘de hele weg zie je ‘m niet op kop en op het laatst moet ie zo nodig er over heen’. Maar zo werkt dat nu eenmaal in het wielrennen. Wel één afspraak hierover: ga alleen volle bak koersen als de wegkapitein aangeeft dat er geen afslagen meer komen en de route in één streep naar huis gaat! En anders, gewoon lekker met elkaar de tocht afmaken zonder eindsprint.

Check het huishoudelijk reglement voor meer informatie en instructie.